Війна в Україні: ціни на автомобілі можуть злетіти ще вище, оскільки вторгнення Росії погіршить кризу ланцюга поставок
BMW зупинила виробництво на двох німецьких заводах. Mercedes сповільнює роботу на складальних підприємствах. Volkswagen, попереджаючи про зупинку виробництва, шукає альтернативні джерела запчастин.
Більше року світова автомобільна промисловість бореться з катастрофічною нестачею комп’ютерних мікросхем та інших життєво важливих деталей, що призвело до скорочення виробництва, уповільнення поставок і різкого зростання цін на нові та вживані автомобілі для мільйонів споживачів.
Тепер новий фактор – війна Росії проти України – став ще однією перешкодою. Критично важлива електропроводка українського виробництва раптом опинилася поза зоною досяжності. З огляду на високий попит покупців, дефіцит матеріалів і війну, що спричиняє нові збої, очікується, що ціни на автомобілі зростуть навіть у наступному році.
Шкода, завдана війною автомобільній промисловості, виявилася першою в Європі. Але виробництво в США, швидше за все, також постраждає, якщо російський експорт металів – від паладію для каталітичних нейтралізаторів до нікелю для акумуляторів електромобілів – буде припинено.
«Вам потрібно пропустити лише одну деталь, щоб не мати можливості зробити автомобіль», — сказав Марк Вейкфілд, один із керівників глобального автомобільного підрозділу консалтингової фірми Alix Partners.
«Будь-яка нерівність на дорозі стає або зривом виробництва, або значним незапланованим збільшенням витрат».
Криза ланцюга поставок
Проблеми з постачанням мучать автовиробників після того, як два роки тому спалахнула пандемія, інколи закриваючи заводи та спричиняючи дефіцит автомобілів.
Потужне відновлення, що відбулося після рецесії, призвело до того, що попит на автомобілі значно перевищив пропозицію – через цю невідповідність ціни на нові та вживані транспортні засоби різко злетіли поза межами загальної високої інфляції.
За даними Edmunds.com, у Сполучених Штатах за останній рік середня ціна нового автомобіля зросла на 13 відсотків до 45 596 доларів (41 314 євро).
Середні ціни на вживані автомобілі зросли набагато більше: станом на лютий вони зросли на 29 відсотків до 29 646 доларів (26 861 євро).
До війни S&P Global Mobility передбачав, що глобальні автовиробники випустять 84 мільйони автомобілів цього року та 91 мільйон наступного року – для порівняння, у 2018 році вони виготовили 94 мільйони автомобілів.
Тепер він прогнозує менше 82 мільйонів у 2022 році та 88 мільйонів наступного року.
Марк Фулторп, виконавчий директор S&P, є одним із аналітиків, які вважають, що доступність нових автомобілів у Північній Америці та Європі залишатиметься дуже обмеженою, а ціни – високими, навіть у 2023 році.
Проблема ускладнюється тим, що покупці, які вибиваються з ринку нових автомобілів, посилять попит на вживані автомобілі та утримають ці ціни на високому рівні – непомірно для багатьох домогосподарств. Зрештою, висока інфляція в економіці – на їжу, бензин, оренду та інші товари першої необхідності – ймовірно, зробить величезну кількість звичайних покупців нездатними дозволити собі новий або вживаний автомобіль.
Тоді б попит впав. І так, зрештою, будуть ціни.
«Поки інфляційний тиск не почне справді розмивати можливості споживачів і бізнесу, — сказав Фулторп, — це, ймовірно, означатиме, що ті, хто має бажання купити новий автомобіль, будуть готові заплатити найкращі гроші».
Одним із факторів погіршення перспектив виробництва є закриття автомобільних заводів у Росії. Минулого тижня французький автовиробник Renault, один з останніх автовиробників, які продовжили будівництво в Росії, заявив, що призупинить виробництво в Москві.
Ускладнено постачання електропроводки з України
Перетворення України на зону бойових дій також зашкодило. За оцінками Wells Fargo, від 10 до 15 відсотків важливих джгутів проводів, які забезпечують виробництво транспортних засобів у величезному Європейському Союзі, вироблено в Україні.
В останнє десятиліття автовиробники та компанії з виробництва запчастин інвестували в українські заводи, щоб обмежити витрати та наблизитися до європейських заводів.
Дефіцит електропроводки сповільнив роботу заводів у Німеччині, Польщі, Чехії та інших країнах, що призвело до того, що S&P знизило свій прогноз світового виробництва автомобілів на 2,6 мільйона автомобілів як у цьому, так і в наступному році.
Дефіцит може скоротити експорт німецьких автомобілів до Сполучених Штатів та інших країн.
Джгути проводів — це пучки проводів і роз’ємів, унікальні для кожної моделі; їх не можна легко передати іншому виробнику деталей.
Незважаючи на війну, таким виробникам упряжів, як Аптів і Леоні, вдалося спорадично відновити фабрики в Західній Україні. Проте Джозеф Массаро, фінансовий директор Aptiv, визнав, що Україна «не відкрита для будь-якого виду нормальної комерційної діяльності».
Aptiv, що базується в Дубліні, намагається перенести виробництво до Польщі, Румунії, Сербії та, можливо, Марокко. Але процес триватиме до шести тижнів, через що деяким автовиробникам протягом цього часу не вистачатиме деталей.
«У довгостроковій перспективі, — сказав Массаро аналітикам, — нам доведеться оцінити, чи має сенс повернутися в Україну і коли».
BMW намагається координувати свої дії з українськими постачальниками і розкидає ширшу мережу для запчастин. Так само як Mercedes і Volkswagen.
Проте знайти альтернативні джерела може бути майже неможливо.
Більшість заводів запчастин працюють майже на повну потужність, тому доведеться будувати нове робоче приміщення. Компанії знадобляться місяці, щоб найняти більше людей і додати робочі зміни.
«Процес навчання, щоб пришвидшити роботу нової робочої сили, — це не одна ніч, — сказав Фулторп.
Постраждали неон, платина та паладій
Фулторп заявив, що передбачає подальше посилення поставок матеріалів як з України, так і з Росії. Україна є найбільшим у світі експортером неону, газу, який використовується в лазерах, які гравують схеми на комп’ютерних мікросхемах.
Більшість виробників мікросхем мають шестимісячний запас; наприкінці року вони можуть закінчитися. Це погіршить дефіцит мікросхем, який до війни затримував виробництво навіть більше, ніж очікували автовиробники.
BMW зупинила виробництво на двох німецьких заводах. Mercedes сповільнює роботу на складальних підприємствах. Volkswagen, попереджаючи про зупинку виробництва, шукає альтернативні джерела запчастин.
Більше року світова автомобільна промисловість бореться з катастрофічною нестачею комп’ютерних мікросхем та інших життєво важливих деталей, що призвело до скорочення виробництва, уповільнення поставок і різкого зростання цін на нові та вживані автомобілі для мільйонів споживачів.
Тепер новий фактор – війна Росії проти України – став ще однією перешкодою. Критично важлива електропроводка українського виробництва раптом опинилася поза зоною досяжності. З огляду на високий попит покупців, дефіцит матеріалів і війну, що спричиняє нові збої, очікується, що ціни на автомобілі зростуть навіть у наступному році.
Спочатку COVID, тепер війна: вторгнення Росії в Україну розбиває надії на доступніші електромобілі
Шкода, завдана війною автомобільній промисловості, виявилася першою в Європі. Але виробництво в США, швидше за все, також постраждає, якщо російський експорт металів – від паладію для каталітичних нейтралізаторів до нікелю для акумуляторів електромобілів – буде припинено.
«Вам потрібно пропустити лише одну деталь, щоб не мати можливості зробити автомобіль», — сказав Марк Вейкфілд, один із керівників глобального автомобільного підрозділу консалтингової фірми Alix Partners.
«Будь-яка нерівність на дорозі стає або зривом виробництва, або значним незапланованим збільшенням витрат».
Криза ланцюга поставок
Проблеми з постачанням мучать автовиробників після того, як два роки тому спалахнула пандемія, інколи закриваючи заводи та спричиняючи дефіцит автомобілів.
Потужне відновлення, що відбулося після рецесії, призвело до того, що попит на автомобілі значно перевищив пропозицію – через цю невідповідність ціни на нові та вживані транспортні засоби різко злетіли поза межами загальної високої інфляції.
За даними Edmunds.com, у Сполучених Штатах за останній рік середня ціна нового автомобіля зросла на 13 відсотків до 45 596 доларів (41 314 євро).
Середні ціни на вживані автомобілі зросли набагато більше: станом на лютий вони зросли на 29 відсотків до 29 646 доларів (26 861 євро).
До війни S&P Global Mobility передбачав, що глобальні автовиробники випустять 84 мільйони автомобілів цього року та 91 мільйон наступного року – для порівняння, у 2018 році вони виготовили 94 мільйони автомобілів.
Тепер він прогнозує менше 82 мільйонів у 2022 році та 88 мільйонів наступного року.