Чому потрібен інший підхід до електромобілів, щоб зробити мобільність повністю стійкою
Електричні транспортні засоби (EV) — це нова мода, а їхні акумуляторні батареї та низькі викиди CO2 допомагають зробити мобільність екологічною. Але наші проблеми з навколишнім середовищем і транспортом не можуть бути вирішені одними лише цими технологічними змінами – поведінкова одиниця повинна наслідувати їх приклад і швидко
Чи є електромобілі повним рішенням сталої мобільності? Чи зможуть вони впоратися з усіма проблемами, пов’язаними з кишемом автомобілів у найбільших містах світу? Відповідь – ні, але вони все одно є кроком у правильному напрямку.
Багато світових лідерів є прихильниками переходу від бензинових автомобілів до електромобілів. Джо Байден у своєму твіті від 30 січня відсвяткував одну з найзначніших перемог своєї адміністрації: податковий кредит у розмірі до 7500 доларів США на покупку електромобіля.
Чи майбутнє мобільності за електрикою?
Проте реакція населення розділилася: більшість вважала податкову пільгу незначною порівняно з вартістю самого транспортного засобу, тоді як інші критикували, наскільки забруднюючим є процес виробництва цих автомобілів.
Тим не менш, електромобілі роблять значний внесок у скорочення викидів CO2: протягом року лише один електромобіль на дорогах може заощадити в середньому 1,5 мільйона грамів CO2.
Це еквівалент чотирьох зворотних рейсів з Лондона до Барселони.
У світі, де на автомобільний транспорт припадає половина забруднення повітря Лондона, а 27% усіх викидів парникових газів у Великій Британії походять від транспорту, з яких понад 60% припадає на автомобілі та таксі, ці цифри є значними.
Дослідження, проведене Європейським енергетичним агентством, показало, що викиди вуглекислого газу від електромобіля на 17-30% нижчі, ніж у автомобіля з бензиновим двигуном. Крім того, в ЄС енергія, яка споживається більшістю електромобілів, все більше зміщується в бік відновлюваних джерел, тоді як у США чисті джерела енергії загалом є економічно ефективнішими, ніж вугілля.
Які недоліки електромобілів?
Електромобілі склали 10% від загального обсягу продажів автомобілів у світі у 2022 році, при цьому Норвегія лідирує з 86% від загального обсягу продажів. Проте багато хто все ще скептично ставляться до цих транспортних засобів, а саме через їх вагу, забруднення та процес виробництва.
Однією з найпопулярніших моделей, яку демонструють світові лідери, є військовий Hummer EV General Motors (GM), копія їхнього найвідомішого неелектричного позашляховика. Тим не менш, у той час як бензиновий автомобіль важить приблизно 5500 фунтів, його електричний аналог важить вдвічі більше, а сама батарея важить 3000 фунтів.
Збільшена вага електромобілів може бути проблематичною для безпеки дорожнього руху, оскільки аварії можуть стати більш смертельними. Це також неефективно та несприятливо для навколишнього середовища, але через важкі батареї є вимогою, це технологічно неминуче.
Занепокоєння, яке виникає через вагу цих транспортних засобів, висловила Дженніфер Хоменді, голова Національної ради з безпеки на транспорті, яка заявила, що через «підвищений ризик серйозних травм і смерті для всіх учасників дорожнього руху» використання позашляховиків, загалом, має бути зменшеним.
Чи прокладають електромобілі шлях до екологічнішого майбутнього?
Однак не кожен електромобіль настільки ж важкий, як GM, найлегший автомобіль важить лише 2600 фунтів, Mitsubishi i-MiEV. Таким чином, хоча заміна автомобіля з бензиновим двигуном на електричний позашляховик може мати не найоптимальніший вплив на навколишнє середовище через його вагу та неефективність, якщо натомість буде обрана менш енергоспоживаюча та легша модель, екологічний вплив автомобіля EV може бути кращим.
Більшість електромобілів також прокладають шлях до безпілотних автомобілів, які нещодавно показали негативний вплив на навколишнє середовище, оскільки необхідна комп’ютерна система має величезний вуглецевий слід.
Більше того, виробництво акумуляторів, які живлять електромобілі, також є дуже обговорюваною темою.
Хороший акумулятор повинен прослужити своєму власникові до 10 років. Цей момент має вирішальне значення, оскільки їх виробничий процес дуже забруднює навколишнє середовище, тому, щоб викиди CO2 від електромобіля були еквівалентними викидам ДВЗ, автомобіль повинен використовуватися щонайменше вісім років.
Одне дослідження, зокрема, виявило, що 46% загальних викидів вуглецю електромобілів походять від їх виробництва, у порівнянні із загальним показником 26% для транспортних засобів з ДВС.
Крім електромобілів, більш екологічні рішення для мобільності?
Отже, чи електромобілі є тією зміною, яка нам потрібна, щоб зробити мобільність стійкою та менш шкідливою для навколишнього середовища? Незважаючи на проблему ваги, хоча вони є важливим кроком у правильному напрямку, вони також не вилікують надмірне споживання автомобілів, що призводить до заторів на дорогах і забруднення. Натомість уряди повинні зосередитися на сприянні переходу від міст, де керують автомобілі, до міст, які керуються громадським транспортом/велосипедами.
Деякі міста вже успішно це роблять.
Наприклад, Феррера, муніципалітет у Швейцарії, має 140 000 жителів і 100 000 велосипедів. Центр міста доступний лише для пішоходів і велосипедистів, і в центрі міста введено численні обмеження, щоб обмежити використання автомобілів.
Більшість вулиць також є вулицями з одностороннім рухом для автомобілів, але доступними в обидві сторони на велосипедах, і в муніципалітеті є велика кількість паркувальних місць для велосипедів, а в історичному центрі навіть замінили стару, незручну бруківку на плоску 80 см. широкий!